Efter att under sen natt-tidig morgon ha försökt få något slags grepp om nuet, kan jag bara hitta ett ord som verkar gångbart. Polarisering. Och inte bara inom olika områden utan kanske ännu mer mellan. Tröskat och i några fall skummat konsttidskrifterna om utställningar och event denna påbörjade höst. Försökt konsumera nyhetsläget och samhällsfrågorna på tapeten genom läsning av flera både officiella och inofficiella nyhetskällor, samhällsmagasin och tidskrifter. Från ytterhögern till yttervänstern. Syfte: att få tag i nu!
Och eftersom denna blogg främst ska handla om konsterna och kulturen så måste jag tråkigt nog rapportera att det jag kommer fram till är en nästan skrämmande stor klyfta mellan konstvärlden och samhället i övrigt. När jag läser de fyra-fem första artiklarna i kunstkritikk inser jag ju att detta är "viktiga" frågor ingen egentligen bryr sig om. Att den snabbt svällande konstvärlden mindre och mindre angår någon utanför gränserna. Att försök till politiska inslag av konstutövare inte ens genererar en gäspning av den "gemene man" som av någon outgrundlig slump skulle råka se dem. Och att många, kanske de flesta, på tjugohundratalet skapade verk (möjligen undantaget Banksy då) inte ens kan identifieras som konst av det stora flertalet. I många fall inte av mig heller. Jag tror att de allmänna kunskaperna om t.ex. olika vapensystem är betydligt mer utbredda än kunskaper om/intresse för, vad som sker på den senaste konstbiennalen, även om den är förlagd till staden man bor i. En lite sorgligt sluten värld med sin egen inbyggda dynamik och sina egna murar mot omgivningen och inte minst, sin egen ekonomi! När blev det så egentligen?
PS. Litteraturen däremot... Sitter med den feta DN-bilagan "Boklördag" i knät och ska börja läsa den med. Litteraturen har TV-program och dagstidningsbilagor. Bildkonsten har byggt en mur och sedan slagit igen portarna. Fundera gärna på varför. Lästips: "The global contemporary art world". Jonathan Harris. Wiley Blackwell 2017. Eller om det finns någon senare upplaga. DS.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar