Om mig

Mitt foto
Fotograf och konstnär. Bilder: https://www.instagram.com/skenbilder/

söndag 29 november 2020

Vera Frisén.

Hade jag aldrig hört om förrän jag slog upp dagens DN och får se en bild som har just det där jag en gång såg i Karl Kylbergs Stilla kväll. Bilden i DN, halvdåligt tidningstryck, är som en illustration av det utslitna uttrycket "en bild säger mer än tusen ord". Tänker på Miles Davis. Gunnar Björling. De konstnärer som har förmågan att skala bort allt oväsentligt. Nu ska jag ta reda på mer om Frisén. Det finns visst en avhandling man kanske kan ladda ner.



2 kommentarer:

  1. Jag har följt Vera alltsedan jag första gången besökte en separatutställning i Norrköping 1990. Blev helt uppslukad av utställningen och var säkert där 15-20 ggr. Jag undrade ett tag om jag höll på att bli sjuk eller vad det var som hände med mig. Idag har jag åtta målningar av Vera och vill ändå ha flera, kan inte få nog.

    SvaraRadera
  2. Antar att du också jobbar någonstans inom bildområdet? Och kanske är av ungefär samma årgång som jag? Jag har en föreställning om att ens egen bakgrund har rätt stor betydelse. Lite som att översatt poesi inte riktigt kan "ta" som för någon som kan originalspråket.

    SvaraRadera